واژه هوشمند چیزی نیست که تازگی داشته باشد، خیلی از ما شاید خانه هوشمند، سرویس بهداشتی هوشمند حتی مدرسه هوشمند را دیده باشیم یا تعریف آن را شنیده باشیم.
اما هتل هوشمند کمی تازگی دارد، چرا که هنوز در ایران رسیدن به هتل هوشمند به معنای واقعی آن محقق نشده است.
آیا همین که بتوان در اتاق هتلی با تبلت یا موبایل تلویزیون و سیستم صوتی را کنترل کرد، یا چراغ ها را خاموش و روشن کرد یعنی مهمان یک هتل هوشمند هستیم؟
باید بگویم که نه! این امکانات فقط بخشی از یک هتل هوشمند هستند.
مهمترین مسئله در ساخت ساختمان های مختلف مانند هتل ها مسئله بهینه سازی مصرف انرژی است.
یکی دیگر از فاکتورهای خیلی مهم در هتل های هوشمند بالا بردن آسودگی و آرامش در کنار درنظرگرفتن میزان هزینه درنظرگرفته شده میباشد .
یک هتل هوشمند باید بتواند هم به هتلداران و هم به مهمانان هتل خدمت رسانی نماید؛
هتل هوشمند واقعی باید با استفاده از اینترنت، تمام اطلاعاتی را که درباره محیط مقصدتان نیاز دارید برای شما آماده کند، این اطلاعات شامل، مکان های تفریحی و گردشگری و رستوران ها، موزه ها، سالن های نمایش و کنسرت، وضعیت آب و هوا طی روزهای اقامت در هتل، وضعیت ترافیکی و سیستم حمل و نقل قابل استفاده برای آن مسیر می شود.
شما در یک هتل هوشمند باید بتوانید برای مکان های گردشگری و تفریحی که قصد بازدید از آن ها را دارید یه صورت آنلاین بلیط تهیه یا رزرو کنید، به صورت آنلاین تاکسی درخواست کنید و ...
این ها امکاناتی هستند که هتل هوشمند باید برای مهمان آماده کند اما در سوی دیگر، هتل داران نیز باید از نرم افزار هتلداری هوشمند برخوردار باشند و برای تمام سیستم های هتل از این گونه نرم افزارها استفاده کنند.
در سطحی گسترده تر امور مالی، پرداخت ها، تسویه حساب ها و سیستم رزرو، پذیرش و کنترل درون و بیرون هتل و سایر امور مالی و اداری هتل را با استفاده از این نرم افزار اداره کنند.
در هتل های هوشمند شما از مزایایی چون دسترسی سریع و آسان به نیازهای خود برخوردار خواهید بود، درهزینه ها صرفه جویی می کنید و می توانید از وقت و بودجه تان استفاده بهتری کنید. هتلداران هم مانند شما با تجهیز هتل به سیستم هوشمند در هزینه های انرژی و نیروی انسانی صرفه جویی می کنند.
از جمله اقداماتی که بصورت هوشمند به منظور بهینه سازی مصرف انرژی در حالت های مختلف انجام میشود تعریف سناریوهای متفاوت برای فضاهایی با کاربری و زمان متفاوت میباشد . به طور مثال
_ سناریو "اتاق خالی" که سوئیت به مهمانی اختصاص داده نشده است تمامی تجهیزات الکتریکی نظیر روشنایی ها و سیستم سرمایش و گرمایش بصورت اتوماتیک خاموش میشود.
– در سناریو "خروج مهمان" تمامی تجهیزات الکتریکی خاموش شده و به محض بازگشت مهمان تمامی تجهیزات نظیر چراغ ها، پرده برقی، سیستم سرمایش و گرمایش و … به حالت اولیه خود باز می گردند.
_ در سناریو "نظافت اتاق" سیستم سرمایش و گرمایش و سایر تجهیزات الکتریکی خاموش بوده و تنها کلیدها و چند خط روشنایی که جهت نظافت اتاق ضروری هستند فعال می باشند.
و دیگر سناریوهایی که بر اساس نیازهای هتلداران یا مهمانان هتل تعریف میشوند.